- Official Post
Väčšinou stoja mechanické hodinky viac ako quartzové, dokonca nájdete prípady, keď jeden výrobca ponúka identické hodinky (rovnaké púzdro, ciferník a pod.) ale jeden model je mechanický a druhý quartzový, pričom mechanický model je o mnoho drahší.. Prečo je tomu tak?
Aj napriek všeobecne mylnej predstave ľudí, je výrobná cena mnohých kvalitných quarzových strojčekov použitých v luxusnejších značkách iba o trochu lacnejšia ako je tomu u mechanických hodiniek, takže príliš veľký rozdiel v cene nie je až tak prislúchajúci veľkému cenovému rozdielu v maloobchode.. Samozrejme, že porovnávam bežne dostupné mechanické a quartzové strojčeky a nie kadejaké mechanické komplikácie s ručným zdobením strojčekov alebo tourbilony, ktoré sú samozrejme cenovo niekde inde aj pre ich zdlhavý vývoj a ručnú prácu.. Ale bežné mechanické strojčeky akými sú napríklad ETA 2824-2 v porovnaní s kvalitnými quartzovými strojčekmi ETA, sú iba o trochu drahšie, ba v niektorých prípadoch je tomu aj naopak. Napríklad quartzový strojček ETA 210.011 je drahší ako automatická ETA 2824-2.
Takže pravý dôvod prečo sú ceny mechanických a quartzových hodiniek tak rozdielne je najmä:
1, Poskytovanie záruky: Kým mechanické hodinky potrebujú servis o mnoho častejšie, resp. riziko kazivosti je o mnoho vyššie ako u quartzových, a je potrebné ich vybaviť/opraviť ešte v záručnej lehote, to sa potom musí premietnúť aj do cien hodiniek. Quartzové modely sú z tohto pohľadu takmer bezproblémové. Raz za pár rokov stačí vymeniť baterku a to je asi tak všetko. Samozrejme, že s času na čas sa môžu pokaziť aj tie (najmä pri páde hodiniek), ale to je iba zanedbateľné percento.
2, Distribúcia: Mechanické hodinky sa predávajú v omnoho menších množstvách ako quartzové, takže efektivita distribúcie je omnoho nižšia a teda drahšia ako je to u quartzových modelov. Kým väčšina zberateľov a fajnšmekrov (hodinkomaniakov:) preferuje mechanické hodinky, väčšina populácie stále nakupuje quartzové modely, takže výrobcovia a predajcovia mechanických hodiniek majú menšiu návratnosť vynaložených prostriedkov, ktoré investujú do zásob a pod..
3, Exkluzivita a značka: Tá tu zohráva tiež významnú úlohu. Za luxus sa proste platí a ak chcete mať niečo výnimočné, musíte za to aj zaplatiť. Súvisí to s marketingom ale aj s použitými materiálmi (zafírové sklíčko namiesto bežného minerálneho, niektoré vzácne kovy ako aj drahšie použité matierály - koža z aligátora a pod.).
Inou kapitolou sú potom skutočne luxusné mechanické hodinky, kde naozaj platíte aj za drahú švajčiarskú prácu, skutočnú výnimočnosť alebo drahé kovy a kamene.. Hoci sú také hodinky naozaj hodnotnejšie, v ich cene je možno vidieť ešte väčšiu priepasť medzi reálnou hodnotou (použitý materiál) a pridanou hodnotou (ktorú pohlcuje marketing, marže a pod.)