• Začiatok
    V roku 1935 Adolf Hitler vytvoril Luftwafe. Napriek zmluve podpísanej vo Versaills ktorá obmedzovala nemeckú armádu, letectvo nebolo povolené (článok 198 zakazuje Nemecku mať letecké a námorné vzdušné sily) Hromadenie leteckých síl zdanlivo pôsobilo civilným dojmom. Neskôr Hitler schoval všetky pretvárky a obnovil vojenské zakázky.

    Zrodenie
    RLM (Ministerstvo letectva -Reichs-Luftfahrtministerium), ktoré bolo zodpovedné za vývoj lietadiel sa usilovalo o hodinky vhodné pre svojich navigátorov. Prvé návrhy z roku 1935 boli podobné ako Lindbergh

    Ale od týchto návrhov sa upustilo a štandardné požiadavky pre navigátorov boli jasne dané: okamžitá čitatelnosť a vznikol nezabudnuteľný dizaj.

    Popis
    B-Uhr boli veľké až 55mm. Ich veľkosť poskytovala dostatočne veľký vnútorný priestor pre veľké ručne naťahovateľné kalibre, pôvodne určené pre vreckové hodinky. Avšak B-Uhr boli od začiatku určené ako hodinky na zápästie. Každý kus využíval pružinu Breguet (Breguet balance spring)

    Kaliber bol obklopený železným jadrom aby ho chránil pred magnetizmom - nutnosť pre letectvo. Hodinky disponovali zastavením sekundovej ručičky (hacking second) na jednoduché doladenie presnosti. To bolo nutné mnoho krát aj s rukavicami na ruke, Tak vznikla veľká typická cibuľovitá korunka. Kožený remienok mal dva nity a bol dostatočne dlhý na to aby sa hodinky dali nosiť aj na leteckej bunde.


    Veľkosť ich robila ľahko čitateľnými a čierny ciferník s bielymi arabskými číslicami vytvoril kontrast na presné odčítanie času. Ručičky v tvare meča boli modrené plameňom a pokryté luminiscenčným materiálom. Pre rýchle rozlišovanie bol na dvanástej hodine trojuholník s dvoma bodkami alebo šípka. Prvotný model Typ A mal iba vonkajší ciferník, ale neskorší typ B ( od roku 1941) mal vonkajší ciferník minútový a vnútorný hodinový.

    Každé puzdro malo vyryté na ľavej strane FL23883:
    FL- flieger
    23- hodinky určené ako navigačné
    Zadný kryt mal zo spodnej strany oniečo viac informácii
    typ (Bauart),
    výrobné číslo (Gerät-Nr.),
    kaliber (Werk-Bez.),
    číslo objednávky (Anforderz),
    výrobca (Hersteller)

    RLM a jeho partnerský výrobcovia hodiniek vytvorili neopozeraný dizajn ktorý dosiahol kultové postavenie.
    Špecifikácie boli teda jasne zadefinoval RLM. V skratke všetky B-Uhren museli mať:
    Priemer 55 mm
    Na boku FL 23883
    Veľké kurunky
    Hacking second
    Breguet balance spring
    Spĺnať požiadavky na chronometer
    Dlhý koženný remienok

    B-Uhren vyrábali pre nemecké Luftwaffe iba piati výrobcovia:
    A. Lange & Söhne
    Laco (Lacher & Co)
    Stowa (Walter Storz)
    Wempe (Chronometerwerke Hamburg)
    IWC
    Používané kalibre:
    Lange & Söhne: cal. 48/1
    Laco: Durowe cal. D 5
    Stowa: Unitas cal. 2812
    Wempe: Thommen cal. 31
    IWC: cal. 52 SC (SC= „centrálna sekundovka“)

    1990- súčastnosť
    Po skončení vojny sa na B-uhren rýchlo zabudlo aby sa po viac ako 40 rokoch znova vrátili. V dnešnej dobe repliky vyrába mnoho výrobcov. Len jeden z pôvodných výrobcov B-Uhren pre nemecké letectvo sa k nim nevrátil A. Lange & Söhne.

    Zdroj: Internet

    * V ďalšom pokračovaní si popíšeme jednotlivé historické modely :)
    ** V prípade ak ste v článku našli chyby alebo máte doplnkové informácie rád ich doplním

  • B-Uhren boli majetkom Luftwaffe a nie navigátorov. Navigátorovi boli pred letom hodinky pridelené a po návrate z misie musel hodinky odovzdať.
    Presné hodinky boli potrebné pre navigáciu, takže všetky hodinky B-Uhren boli upravené a testované v súlade s najvyššími štandardmi chronometer Deutsche Seewarte v Hamburgu.

    A. Lange & Söhne (Glashütte)


    Do roku 1937 používali kalibre 43.1 a 45.1 vyrobila sa celkovo 489 kusov B-Uhren s týmito kalibrami. V roku 1937 začala výroba kalibru 48 a neskor v roku 1940 jeho Luftwaffe verzia 48.1 určená pre B-Uhren. Do konca vojny bolo vyrobených 6904 B-Uhren s týmto kalibrom.
    kaliber: Cal. 48/1
    Kaliber má veľkú zotrvačku (Balance wheel) 20mm. a 17 kameňov. Veľmi často využíval swan-neck regulátor ( regulátor pripomína tvar labutieho krku je aj na obrázku nižšie). Objednávka pre Luftwaffe bola veľká a preto hodinky boli skladané vo viacerých firmách:
    Huber (Munich),
    Felsing (Berlin),
    Schieron (Stuttgart),
    Suchätzle und Tschudin (Pforzheim),
    Wempe (Hamburg).

    IWC (Schaffhausen)

    Bolo vyrobených 1200 kalibrom Cal. 52 SC. 1000 ich bolo určených do B-Uhren pre Luftwaffe. (Ostatných 200 kalibrov bolo určených do stolových hodín pre Britské kráľovské námorníctvo aby Švajčiarsko dodávalo presné hodiny pre oboje strany druhej svetovej vojny)
    Kaliber mal priemer 43,15mm a bol 6mm vysoký. Obsahoval 16 kameňov a "tikal" 18,000 bph. taktiež využíval regulátor v tvare labutieho krku.
    Kaliber bol nastavovaný v 6 polohách a testovaný v pozorovateľni Gesundbrunnen v Glashütte. Puzdro o veľkosti 55 x 16.5 mm nieslo čísla od 1033201 do 1034200 a malo v sebe anti-magnetické jadro.
    kaliber: Cal. 52 SC

    Laco (Lacher & Co., Pforzheim)



    kaliber: Durowe cal. D5
    Durowe (Deutsche Uhren-Rohwerk) bolo súčasťou Laco. Kaliber mal priemer 49,4mm a obsahoval 22 kameňov a veľmi veľkú zotrvačku až 22mm. Využíval jednoduchý regulátor.

    Stowa (Walter Storz, Pforzheim)


    kaliber: Unitas (Tramelan) cal. 2812
    Strojček je poniklovaný obsahuje 20 kameňov a regulátor v tvare labutieho krku. Je zdobený genevskými pruhmi

    Wempe (Hamburg)
    65 mm lug to lug, 133gramov


    kaliber: Thommen (Waldenburg) cal. 31
    jeden s najtenších v B-Uhren, jeho výška je len 16mm

    Ako je vidieť všetky sú podobné. Je jasne vidieť štandardizáciu. Jedine korunky sa líšia.
    Mne osobne sa najviac páčia IWC kvôli tvaru korunky :) alebo Stowa kvôli krásnemu strojčeku
    Ktoré by ste si vybrali vy? ;)

    Zdroj: http://www.qahill.com/tz/b-uhr/b-uhr.html
    + doplnene info z internetu

    Edited once, last by misoo (April 19, 2014 at 2:46 PM).

  • U mňa je voľba jasná. ::d Volám sa Laco. ..nie je o čom. :hehe: Jedny Laco pilotky u mňa určite raz zakotvia. Ešte neviem ktoré, ale 100% musia mať na ciferníku moje meno! (viem že sa to číta Lako, ale pre mňa sú Laco a hotovo! :langue2: ) Síce ma história a WWII veľmi baví, ale pilotkam som na chuť ešte neprišiel. Snáď sa tu nejaké pekné v tip-top stave v inzerátoch objavia, keď príde ten čas. :malin1:

    Longines Conquest_Tissot PRS 516_Seiko Monster_Christopher Ward C60 Trident Pro 600_Seiko SKX009_Seiko 5_Orient Blue Ray_Casio G-shock