Carousel - Karrusel (komplikácia)

  • Ako už iste všetci vieme, tourbillon je mechanizmus, ktorý slúži na elimináciu zotrvačných síl a gravitácie a tak zabezpečuje presnejšie meranie času, najčastejšie v náramkových hodinkách. Ide v podstate o voľné uloženie celého strojčeka do „klietky“, resp. akéhosi rotačného púzdra. Túto komplikovanú záležitosť sa podarilo v roku 1795 skonštruovať Abrahamovi-Louis Breguetovi.

    Konštrukčne podobnou a v určitých smeroch tiež veľmi cenenou komplikáciou je aj tzv. Karrusel, Carousel, Carousel (kolotoč), ktorý zostrojil Bahne Bonniksen (1859-1935), hodinár dánskeho pôvodu. Presný rok sa však zistiť nepodarilo, hovorí sa že to bolo koncom 19. storočia, vraj to bolo v roku 1895. Časom Bonniksen z rodného Dánska odišiel do Londýna, kde upevnil svoje vedomosti, stal sa profesorom, získal mnoho ocenení a čestných uznaní. Onedlho začal podnikať a zostrojovať vlastné strojčeky. Popudom a naozaj zaujímavým dôvodom k zostrojeniu Karruselu bola najmä cena hodiniek v ktorých sa tourbillon používal a jeho samotná komplikovanosť. Bonniksen sa pokúšal dosiahnuť to, aby si hodinky s touto komplikáciou mohli dovoliť aj bežní ľudia, hľadal teda podobnú, jednoduchšiu a najmä lacnejšiu alternatívu. Či sa mu to podarilo tak ako predpokladal, nie je až tak jasné, nakoľko sa o tejto záležitosti vedú doteraz mnohé diskusie.
    Pre mňa, nie úplného anglicky zdatného, prikladám citáciu: „In a variant of tourbillon called "carousel", the cage is driven by the medium pinion, while the third wheel drives the second pinion which is co-axial to the carousel cage. There is no fixed crown in this system, but the angular speed of the second wheel is increased by that of the cage carrying it.“ (Bahne Bonniksen)

    Klasický Breguetov tourbillon je skonštruovaný tak, že zotrvačka, krokové koleso a kotva sú umiestnené v klietke a tak sa tieto súčasti ako celok otočia okolo svojej osi raz za sekundu. Tento pohyb bol skonštruovaný tak, že úplnú podstatu má tento systém len vo vertikálnej polohe. Karrusel na rozdiel od tourbillonu má tú „špecialitu“, že presnosť je zvýšená aj v horizontálnej, teda plochej polohe a klietka sa otočí okolo svojej osi iba raz za 52 a ½ minúty. Aj napriek tomu však karrusel nepracoval nikdy tak efektívne ako práve tourbillon. (aj toto je jedným z bodov debát o hodnote oboch komplikácií) V roku 1899 karrusel zdokonalil sám Richard Lange, a práve táto komplikácia sa stala veľmi zaujímavou nakoľko „kolotoč“ dosiahol často krát lepšie výsledky ako tourbillon. Avšak, až po Langeho zdokonalení. Z Anglicka sa teda karrusel presunul do Nemecka, kde získal aj čestný patent vtedajšej nemeckej ríše. V dnešnej dobe je však rôznych modifikácií týchto komplikácií nespočetné množstvo, čo sa týka či už času oscilácie zotrvačky, času otáčania samotnej klietky, konštrukcie, počtu súčiastok, veľkostí a pod. Tourbillon a Karrusel je v podstate podobnou záležitosťou, laicky povedané, vždy keď systém dostane impulz, pootočí sa a tak je oscilátor každú chvíľu v inej polohe voči ťažisku. Dnes však v pomenovaniach nájdeme vo väčšej miere skôr komplikáciu tourbillonu. V rôznych článkoch a štúdiách však nájdeme aj informáciu, že Bonniksenov karrusel nebol pravdepodobne dopracovaný do takého stavu ako si sám autor predstavoval. Časom možno táto komplikácia upadne do zabudnutia úplne (je fakt veľmi málo používaná a veľmi málo informácii o nej vôbec existuje), je však niekoľko výrobcov, ktorí sa stále pokúšajú o obnovenie, vylepšenie a vývoj. Jedným z nich je napr. výrobca Blancpain. Skvostom je ich model Blancpain Karussell Tourbillon, kde výrobca spojil tieto dve komplikácie do jedného diela a to ako prvý a vraj jediní v histórii "moderného" hodinárstva.

    Blancpain Tourbillon VS Carrousel

    External Content www.youtube.com
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

    Nakoľko nie som špecialista na samotné časti mechaniky, prikladám obrázky k predstave konštrukcie. Ak je niekto zdatnejší, prosím opravte ma a budem rád ak tému doplníte o svoje vedomosti, dojmy, pocity. :)