Charakteristické a na prvý pohľad spoznateľné detaily hodiniek

  • Nevim, zkus to najít, jestli Tě zajímá kdo byl první. Není polštář jako polštář, ale to znáš i z ložnice. A to taky nevim, kdo je vymyslel první.

    Time is Life. Je to dar i prokletí. Instagram daemonultimate1

  • Doxa aj Tudor majú rozhodne typické črty. Myslím, že Doxovskú hranatú sekundovku tiež nikde nenájdeme a podobne kosoštvorcové koncovky ručičiky u Tudora.

    Teraz dám niečo viac k tvorbe tých charakteristických znakov:

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    "Hodinky sú pre mňa opakom slobody. Ja som umelec, maliar, neznášam čas, lebo ma obmedzuje!".

    Citát dizajnéra, ktorý v portfóliu návrhov mal značky ako Universal Geneve, Audemars Piguet, Patek Philippe, IWC, Omega, Rolex, Bulgari, Cartier, Seiko/Credor. Portfólio jedného z najlepších a najznámejších dizajnérov hodiniek a ich typických prvkov. "Dobrý deň, volám sa Gérald Genta".


    AP Royal Oak.

    Píše sa rok 1971 (niekde uvádzajú 1970). Značka kvôli blížiacej sa quartzovej kríze potrebuje nový impulz. Genta, v tom čase už pomerne známy návrhár hodiniek, dostáva od výkonného riaditeľa značky Audemars Piguet zadanie "uletených" hodiniek pre taliansky trh. Musia mať šmrnc, musia byť výzorom úplne iné ako konkurencia. Ale má šibeničný termín.

    To musela byť bezsenná noc, lebo na druhý deň ráno predkladá osemhranný tvar puzdra s malými šrúbkami a hranatou korunkou. Puzdro nemá nožičky, plynule nadväzuje na kovový náramok. Genta sa inšpiroval potápačskou mosadznou helmou a lodným okienkom. Dýnko je jednoduché, tvarovo zjednotené s puzdrom. Genta rád používal textúry pre povrch ciferníka, u AP použil charakteristické kostičky.


    Podľa mňa mal Genta v šuplíku návrh, ktorý mu vcelku prišiel vhod a použil ho pre Royal Oak, alebo ako to býva u návrhároch, pod časovým tlakom sa vytvorí nakoniec najlepšia vec:). Hneď o rok, 1972, bol model prezentovaný na veľtrhu v Bazileji, predchodcu dnešného BaselWorldu.

    Dizajn nebol hneď všeobecne prijatý kladne, výčitali mu presne tie prvky, ktoré sa stali neskôr ikonickými. Pôsobil industriálne, akoby nedokončene, jednoducho. A toto má byť pod prémiovou značkou AP? Bola tu ešte jedna paradoxne odvážna vec, ktorou AP vsadili na tento dizajn. Cena. Vysoká, boli drahšie ako zlaté Patek Philippe (model bohužiaľˇnepoznám), niekoľkonásobne drahšie ako Rolex Submariner. Pritom to boli len oceľové hodinky, žiadne drahé kovy. V terajšej dobe bol v kurze nízky profil puzdra a kaliber, to všetko v 7mm výške. Prvá séria mala 1000ks, predali za cca rok.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    PP Nautilus.

    Návrh modelu vzniká v roku 1974. Kritizovaný tvar Royal Oaku nebol prepadák, prečo by taký Patek Philippe mal ostať bokom, že? Genta dostáva v podstate rovnaké zadanie na návrh hodiniek - nízke, oceľové, bežné používanie, ale s charakteristickým prvkom. Pre Patek už robil, vie čo ho čaká, takisto pozná koníčky prezidenta značky Henryho Sterna - jachting, moreplavba.

    Sediac v reštaurácii na jednej lodi, bokom od predstaviteľov PP, zaujalo ho lodné okno, ten tvar, pánty...vraj tam v tej reštike model naškicoval za 5 minút. Hm, hm, zase rýchlovka. Ale tak to pri nápadoch v teréne býva. Vzniká Nautilus, tvarom opäť silný model, nosný v ich celej kolekcii dodnes.

    Zaoblil hrany puzdra, ale nie natoľko, aby sa nedostal do klasického kruhového tvaru. Skosená hrana ostáva. Bočné výstupky charakterizujú pánty a zámok lodného okna. Opäť Integrovaný kov.náramok. Všimnite si podobnosť indexov a ručiek v pôvodných Gentových škicách:


    Model bol uvedený na trh v 1976. Model spoznáte aj len vo výreze a to aj po viac ako 40. rokoch.



    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Credor Locomotive.

    Prečo nasleduje Credor a nie IWC? Sám Genta dáva návrh Credor Locomotive s Royal Oak a PP Nautilus veďla seba, ale aj sám uznáva, že je to najmenej podarený návrh. Hranaté puzdro zredukované na 6 hrán a šrúbkov. Zjednocujúcim detailom puzdra je ich tvar a hlavička korunky, ale to už poznáme u AP Oak. Aj návrh článkov náramku je podobný.

    Model s pôvodnou Gentovou škicou:

    Inak je zaujímavé, ako za túto spoluprácu s japončíkmi bol Genta v nemilosti medzi európskymi návrhármi, predsa len quartzová kríza, ktorá mohutne prihrmela z Japonska, ničí značky a on s nimi ide spolupracovať, pche...

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    IWC Ingenieur, Omega Seamaster - napíšem neskôr, už sami teraz nechce a nechcem ich len tak odbiť:)

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Bulgari.

    Pre nich vytvoril charakteristický znak - 2x gravírovaný nadpis značky na lunete. Bolo to trúfalé v ponímaní hesla "Jména hloupých na všech sloupích", ale ako vidno, vyšlo to.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Gerald Genta - aj on si navrhoval modely pod vlastnou značkou, ktoré takisto spoznáme okamžite - viď napr. model Safari. Značka už neexistuje, prevzal je Bulgari.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Genta bol tým, čo ukázal, že profesia dizajnéra v hodinárskom priemysle nemôže byť braná ako "pridružená" výroba obalu na kalibre. Stala sa im rovnocennou. Zomrel pred 7 rokmi ako 80-ročný.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Zdroje: watchprosite.com, chronext.com, dreamchrono.com, medium.com, timeandwatches.com, monochrome-watches.com, chrono24.com, chikuwagroup.seesaa.net, watchprosite.com.

  • Aha. Už viem prečo sa mi všetky nepáčili. Navrhol to ten istý chlapík podľa kanálového poklopu.

    • Official Post

    Jinak, takhle bychom mohli pokračovat, poznám Doxy a Misso, fakt poznáš třeba ty Rolexky? Myslim že ne.

    Myslim ze v tomto vlakne nejde o to kto bol s danou vecou ako prvy, ale ked tu vec uvidime ze mi hned v hlave zapne "ano to je XY znacka". Mne toto puzdro nezapne Doxu, ale kadeco ine z tej doby... ale samozrejme kazdy to mame inak ;)

  • Myslim ze v tomto vlakne nejde o to kto bol s danou vecou ako prvy, ale ked tu vec uvidime ze mi hned v hlave zapne "ano to je XY znacka". Mne toto puzdro nezapne Doxu, ale kadeco ine z tej doby... ale samozrejme kazdy to mame inak ;)

    Mišo mel jsi Suby nekdy v ruce? To pouzdro se k vrcholu zuzuje a sedi na nem luneta. Uplne jiny nez ostatni, jedině k nemu jde malinko Bulova, ale to jsou uplne jiny hodinky a nejsou tak bezny, ne ze by suby od Doxy byly :)

    Time is Life. Je to dar i prokletí. Instagram daemonultimate1

  • K tomu Gentovi: kuknite si hocijaký kanálový poklop, tvar a aj tá protišmyková textúra. Aj to podľa mňa podľa toho navrhol. Len nemohol ísť s pravdou von, tak vymyslel story akože okno na jachte. Snobom by sa kanál nepáčil, ale na jachtu sa chytili ako ryba na háčik.

    :/


  • Pete, ale uznaj sám, inšpirovať sa trebárs tým tvojím poklopom, a potom sa ti začnú samé značky ako PP, IWC hlásiť o spoluprácu, tak to je krásna kanálová frajerina, nie?:)

  • A snowflake sem podla mna tiez patri…

    Stani chválim nápad založiť toto originálne vlákno, už teraz začínajú zaujímavé diskusie, myslím že to tu bude hodne inšpiratívne a v pozitívnom zmysle emotívne... chápem toto vlákno tak, že sa v ňom nehodnotí kvalita, renomé či rating značky - to sú veci posvätné. Okrem toho charakteristické črty sú také práve preto, že sú takmer výsostne doménou značiek ktoré ich uviedli "do života" a tieto dizajnové prvky následne rokmi a dekádami získali punc originality, výnimočnosti a jedinečnosti a pretavili sa až do charakteristického rukopisu konkrétneho výrobcu hodiniek. Dokonca do tej miery že "tí ostatní" tieto charakteristické črty kopírujú a produkujú vo forme "hommage" čo je diskutabilné samo o sebe... Pokiaľ teda ide o charakteristická črty, určite a bez debaty sem patria hodinové ručičky Rolex/Tudor ako to už spomenul SeikoSan . Nuž, netvrdím to s istotou ale práve tento dizajnový prvok vyvoláva u zástancov/odporcov Rolex/Tudor celkom protichodné emócie. Nech mi je teda vopred odpustené, nechcem sa tým nikoho dotknúť a už vôbec nie majiteľov "Svätého grálu" ale nemôžem si pomôcť - hodinovka na Tudor vo mne až nutkavo evokuje stredovekú husitskú zbraň "palcát" :( hodinky sami o sebe aspon pre mňa veľká paráda, povedal by som ideálne, ale tá hodinová ručička... hmmm, nuž neviem... automaticky ma napadá citát Pána Landovského z filmu Černí baroni " No, dobre ste to namaľovali súdruh voják. Ale povedzte mi prečo má súdruh Žižka v ruke hentakú onú, vyrezávanú halúzku? Veď to nebol voľákysi kapelmajster lebo farár" A teraz kľudne do mňa Chlapi, bo ma asi zožeriete! :) :)

  • teda, netušil som koľko kreatívcov sa na tomto fóre nachádza... keď bude Peťo potrebovať inšpiráciu pri návrhu detailov nejakých (dúfam) ďaľších hodiniek, postavte sa prosím do radu, Páni :) :) :)