Letecké hodinky alias PILOTKY

  • Na úvod je potrebné spomenúť, že presnú definíciu leteckých hodiniek vám dnes nikto nepovie. O tejto problematike diskutujú nielen samotní výrobcovia hodiniek, ale rozhovory prebiehajú aj medzi pilotmi. Väčšina z nich sa však zhoduje na základných parametroch, ktoré letecké hodinky (pilotky) charakterizujú: vysoká precíznosť spracovania, odolnosť v ťažkých podmienkach a samozrejmosťou je dobrá čitateľnosť.

    Trochu histórie neuškodí: Značku Cartier nemusím nikomu pripomínať, každému z nás sa pri vyslovení tohto označenia vynorí v mysli spojenie so šperkami. Práve prvý chronometer, ktorý si zaslúži pomenovanie letecké hodinky pochádza zo spomenutého módneho domu. Priekopník letectva Alberto Santos – Dumont sa kedysi pri večeri v Paríži zmienil o veľkom probléme s vreckovými hodinkami. Pri lete v balóne mal plné ruky práce a tak nemal čas ani možnosť kontrolovať svoje hodinky. Ich vybratie z vrecka, otvorenie, odčítanie času, zatvorenie a vrátenie späť by mohlo znamenať pre let balónom katastrofu. Louis – Joseph Cartier pri večeri Albertovým problémom naslúchal a následne spolu s hodinárskym majstrom Edmondom Jaegerom vyninuli prvé náramkové hodinky.

    Čitateľnosť leteckých hodiniek: Použitím prvých náramkových hodiniek s koženým páskom došlo k zlepšeniu tým, že sú stále viditeľné. Piloti 1. a 2. Svetovej vojny si nechávali vymeniť klasické kožené pásky za ich dlhšie verzie. Pomocou nich si potom hodinky upevňovali na bundy a kombinézy, či dokonca na stehno. Ďalšou dôležitou vlastnosťou je možnosť rýchleho odčítania času. Táto vlastnosť je o to dôležitejšia v radoch armády. Preto majú aj dnešné chronometre, označované ako letecké hodinky väčšinou čierne ciferníky s bielymi indexmi a ručičkami, ktoré sú pre lepšiu čitateľnosť v noci potiahnuté luminiscenčnou vrstvou a pozícia 12 má navyše špeciálne označenie (trojuholník s dvoma bodkami u horného vrcholu – Obr. 1). Taký bol vzhľad aj prvých špeciálnych hodiniek pre pilotov od švajčiarskej manufaktúry IWC, ktoré boli navyše vybavené otočnou sklenenou lunetou s indexmi a v noci viditeľnou ručičkou.

    Obr. 1

    Za vzor leteckých hodiniek v ich prvopočiatkoch môžeme považovať hodinky nemeckých pilotov Luftwaffe. Ide o tzv. pozorovacie hodinky alebo inak označované B-Uhren. V 40. rokoch minulého storočia ich vyrábala firma Wempe, Lange & Söhne, IWC, ale aj Stowa a Laco z Pforzheimu. Poslední traja menovaní výrobcovia dnes ponúkajú vo svojich kolekciách moderné interpretácie niekdajších profesionálnych hodiniek, ktoré sú vzhľadom k ich funkčnosti, ale aj k histórii obľubou dnešných zákazníkov.

    Plášte z mäkkého železa tienia pred magnetickým poľom: Prísne vzaté patrí ochrana pred magnetickým poľom k dôležitým súčastiam hodiniek už od 2. svetovej vojny. Pozemné radary vyvíjajú magnetické pole takej sily, že môžu významným spôsobom ovplyvňovať chod hodiniek. Je pravdou, že v dnešnej dobe sa už v hnacom mechanizme a jeho častiach používajú legované materiály, avšak magnetické pole v kokpite lietadla môže aj dnes negatívne ovplyvniť funkčnosť hodiniek. Výrobcovia leteckých hodiniek ako napríklad Sinn (Sinn 756, Obr. 2) a IWC (IWC Mark XV, Obr. 3), ktorí nasledujú čistotu línií, svoje hodinky stále vybavujú vnútorným plášťom, ktorého úlohou je tienenie pred magnetickým poľom. Pre pilotov a ďalších nositeľov hodiniek, ktorým ide o sekundy je už v súčasnej dobe neodmysliteľná funkcia sekundového nastavenia. Máme na mysli mechanizmus, ktorý hodinky zastaví po vytiahnutím korunky a opätovným stlačením ich zasa spustí. Tak je možne hodinky vzájomne alebo podľa určitého signálu synchronizovať, čo je významným prvkom najmä v prípade vojenských operácií.

    Obr. 2

    Obr. 3

    Iné vlastnosti leteckých hodiniek: V kokpite starších strojov je všeobecne sucho, ale pred letom a po ňom sa pilotove hodinky dostávajú do kontaktu s vodou, preto k ich neodmysliteľným vlastnostiam patrí aj vodotesnosť. Pri bežnom nosení zohráva dôležitú úlohu aj kvalita skla. Hodinky Omega Speedmaster Professional, nazývané podľa ich užívania pri misiách Apollo tiež Moon Watch (Obr. 4), boli a stále sú vybavené plastovým sklíčkom. To je schopné vďaka svojej elasticite vyrovnávať rozdiely tlaku, pri ktorých ani nepraská, ani nevyskakuje. Naviac je v istej miere odolné proti poškriabaniu. Prim u leteckých hodiniek dnes predstavuje zafírové sklíčko, ktoré je potiahnuté navyše antireflexnou vrstvou, čoho výsledkom je dobrá čitateľnosť. Tí z vás, ktorí lietajú určite ocenia funkciu navyše, ktorou je GMT funkcia – zobrazenie aspoň dvoch rôznych časových zón.


    Obr. 4

    Navigácia a hodinky: Významnou funkciou hodiniek bola v dobách prvých leteckých pokusov navigácia, a to špeciálne pri dlhých preletoch. Tu sa museli piloti rovnako ako námorníci riadiť rovnakými prostriedkami. K nim patrili hodinky s presným chodom. Na ruke ich mal aj Charles A. Lindbergh pri svojom prvom prelete cez Atlantický oceán. Jeho skúsenosti obohatili svet hodiniek o ďalšiu funkciu: umožňovali odčítanie geografickej polohy v uhlových stupňoch a oblúkových minútach. Vďaka Lindberghovým kontaktom s prezidentom medzinárodného zväzu leteckého Johnem Heinmulerrom, ktorý bol povolaním riaditeľom firmy Longines – Wittnauer Watch Co. v USA, prišli na svet legendárne hodinky s uhlom (Obr. 5). Tento chronometer bol predstavený v roku 1931 zásluhou Lindberghových návrhov a skíc. Špeciálne vybavenie, čím bolo vnútorné políčko na ciferníku, ktoré sa nastavovalo korunkou, umožňovalo rýchle porovnanie sekúnd s časovým ukazovateľom. Otočná luneta bola vybavená gravírovaným rozdelením na 15 oblúkových stupňov (s delením na 15, 30, 45 oblúkových minút), pretože Zem sa za hodinu otočí o 15 stupňov (360 stupňov za 24 hodín = 15 stupňov za hodinu). Hlavný ciferník mal okrem 12 – hodinovej škály ešte delenie na 180 stupňov (odpovedajúce zemskej rotácii za pol dňa). Vnútorný otočný ciferník bol rovnako vybavený delením na 60 úsekov aj 15-stupňovými. Také veľké množstvo škál a dát si vyžadovalo poriadne veľký ciferník, aby ich množstvo negatívne neovplyvňovalo prehľadnosť hodiniek. Priemer hodiniek sa dostal na 47,5 mm. Pri presnom nastavení časového údaju a so zreteľom na údaje v Nautickom almanachu tiež aj na stupne zemepisnej šírky bolo skutočne možné určiť pomocou hodiniek zemepisnú dĺžku určitého miesta. Dnes nám stačí zapnúť prístroj GPS :) .


    Obr. 5

    Piloti a chronograf: K najobľúbenejším funkciám dnes patrí chronograf pre meranie krátkych časových úsekov (bližšie viď vlákno Chronograf od člena cretino). Výnimku medzi modernými leteckými chronografmi je Indicator od Porsche Design (Obr. 6). Je to chronograf, ktorý merané minúty a hodiny zobrazuje na digitálnom ukazovateli – čisto mechanicky. Priaznivci leteckých hodiniek majú radi chronografy s vlečnou ručičkou a s dvoma sekundovými ručičkami. Jedná slúži k určovaniu medzičasu alebo referenčného času a druhá beží ďalej. To je tiež dôvod ich označenia Split Seconds. Keď už nie je potrebné ukazovať referenčný čas, stačí stisk tlačidla a druhá ručička doskočí na pozíciu prvej. Pretože jedna ručička dostihne druhu, označujú sa takéto hodinky rovnako ako rattrapante (z fr. rattraper = dostihnúť). Niektorí piloti a hodinková verejnosť oceňujú funkciu Fly-Back. Toto „spätné nastavenie za chodu“ umožňuje nulovanie chronografu a jeho opätovné spustenie bez nutnosti použiť najskôr tlačidlo Stop. Tak je možné jediným stlačením začať s ďalším meraním. Najvýznamnejším z pomedzi chronografov, ktoré disponujú funkciou rattrapante a Fly-Back je Blancpain Léman Fly-Back Splitseconds (Obr. 7)
    Obr. 6Obr. 7

    Motto pilota Lufthansy na záver: „ Čím viac je náš svet digitalizovaný a pretechnizovaný, tým rastie túžba po niečom konkrétnom a pôvodnom, čo stelesňujú práve mechanické hodinky. Predstavujú príjemný kontrast k nášmu plno elektrizovanému pracovnému prostrediu. V tom je pre mňa ich kúzlo.“

  • Aký význam má na leteckých hodinkách trojuholník a bodkami na 12-tke?

    Na identifikaciu smeru letu, resp. ked pilot leti dolu hlavou, musi vediet okamzite rozpoznat kolko je hodin..

  • U leteckych hodiniek smeruje sipka nahor, bodky su potvrdenim smeru, aby nedoslo k omylu, pri potapacskych smeruje sipka dolu, tzn. v smere ponoru

  • Osobne si myslim, ze ide primarne o tvarove odlisenie indexu 12-tej hodiny a smer je irelevantny, to ostatne som cital a pokojne to moze byt len prupovidka :)